17 Şubat 2017 Cuma

Turkiye'de Sinema Ve Sinemaciligin Gelismemesinin Ardinda Yatan Nedenler

     Oncelikle, sorunun cevabinin, bizatihi sorunun kendisinde yani baslikta gizli oldugu bir konuyla karsi karsiyayiz. Bu hususu, daha vurucu ve dahi daha kati olmasi acisindan maddelerle vurgularsak; daha yerinde bir is peydah olabilir.
.
1- Turkiye'de 'Hollywood' gibi bir sinema sektorunun olmamasi.
2- 'Turk Sinemasi' diyebilecegimiz bir sinemamiz yok. Misalen, modern zamanda, Amerikan Sinemasi'ndan, Fransiz Sinemasi'ndan, Alman Sinemasi'ndan, Ingiliz Sinemasi'ndan, Iran Sinemasi'ndan, Uzakdogu Sinemasi'ndan vesair sinemadan dem vurabilirken; Turk Sinemasi'ndan bahsedemiyoruz. Bahsedebildigimiz, parmakla sayilabilir birkac guzel filmimiz.
3- Recep Ivedik, Maskeli Besler, Kolpacino, Calgi Cengi minvalinde sacma sapan ve aslinda ana akim sinema kategorisine bile sokulamayacak derecede 'zavalli' filmlerin mevzubahis olmasi.
4- Kultur Bakanligi'nin fantastik yonetmenlerimize, senaristlerimize yeterli destegi vermemesi. Sacma sapan islere katkida bulunmasi.
5- Dusuk butceyle fazlaca para kazanma kaygisinin olmasi.
6- Saf dram ve komedinin para etmesi ve bunun sonucunda bilimkurgu, fantastik, gerilim, gizem, polisiye gibi turlerde adam gibi filmlerimizin olmayisi.
7- Bizi dunyaya daha iyi tanitan festivallerin yapilmayisi. (Yapildi zannedilmesi.)
8- Halkin, iyi senaryoya ve kurguya sahip filmlere gerekli degeri vermemesi.
9- Aslinda 'kalburustu' sayilabilecek filmlerin, cogu insanimiza gore 'absurt' olmasi.
10- Sanattan cok anlik fetisin, kahkahanin bizim nazarimizda daha degerli olusu.
11- Dizi sektorunun, sinema sektorune gore sivrilmesi ve daha cok para getirdiginin dusunulmesi.
12- Tamamen ozgun olmayan, cakma senaryolarin yeniden cekilerek onumuze 'film' diye sunulmasi.
13- Asil isinin sadece 'muzisyenlik' olmasi gereken kisilerin, yonetmenlik isine de tevessul etmeleri.
14- Hayatimizin her alanina mudahil olan 'sansur' un sinema alaninda da 'iblis' yuzunu gostermesi; bu baglamda, film ekiplerinin kendilerini yeterince rahat ve ozgur bir sekilde ifade edememeleri.
15-  Sinema alaninda adam gibi egitim veren okullarin olmamasi.
16- Iyi oyuncularimiz olmasina karsin; senaryo, kurgu, metin, aranje, konu secimi ve dusunulusu anlaminda alabildigine muthis bir tembelligin olmasi.
17- Bagimsiz filmlerimizin cok da guzel olmalarina ragmen, yeterli ilgiyi gorememeleri.
18- Zaten realite karnesi yeterince aci dolu olan halkimizin, en azindan sinemada gulmek ve kahkahaya bogulmak istemesi. Halkimizin gercegi haline donusmus menfur seyleri bir de sinemada gormeye daha fazla tahammul etmek istememesi.
19- Anayurt Oteli, Muhsin Bey, Ucurtmayi Vurmasinlar, Yusuf ile Kenan, Suru, Yol, Zugurt Aga, Susuz Yaz gibi fevkalade filmleri artik goremememiz. Bu tarz filmleri cekmekten imtina etmemiz, adeta kendi rizamizla 'hayir' dememiz.
20- Aslinda, 60'lardan 90'lara kadar 'Italyan Gercekciligi' gibi onceden tam anlamiyla vaki olan 'Turk Gercekciligi' nin yerinde suan yeller esiyor olusu.
21- Kapitalizm'in ve onun getirdigi sacma ve rezil bir populer kulturun hayatin her alanina oldugu gibi sinemanin icine de amiyane tabirle 'sinsice' sizmasi.
     Inanin, sadece bu yukarida bahsedilen yirmi bir maddeyle bu isin anlatimi hicbir sekilde sinirlanamaz. sinirlanmamali da. Yukarida sayilanlar, sadece bana munhasir, oznel goruslerdir. Kimine gore dogru, kimine gore yanlis, kimine gore eksik olabilir; bu hususlar siz okuyucunun takdiridir. Bunlarin haricinde daha fazla ve dahi detayli maddelerin 'yorum olarak' vuku bulmasinin, sahsimi fazlasiyla memnun etmenin yanisira konunun ustunde daha detayli,daha elestirel ve de daha dikkatli dusunmeye sevk eder.
     Esenle kalin.
   
   

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder